neděle 27. května 2018

Na kole nádhernou Černou Horou 🇭🇷 🇹🇰🇲🇪 18. - 27. května 2018

Další z každoročních zájezdů naší cyklistické sekce ČNB z rozhodnutí členské základny směřoval do Černé Hory. Když jsem se pídil po důvodu, proč zrovna tam, bylo mi řečeno, že "lidé chtějí k moři" a říkal jsem si, že už jsou asi přejezeni francouzských sýrů a výborných vín, protože většina našich cest za čtvrtstoletí směřovala do Francie. Disciplinovaně a demokraticky jsem se tedy podřídil rozhodnutí většiny, ale v zásadě jsem o této staré pidizemičce, která je 6x menší než naše republika a ve které žije jen 650 tis. obyvatel, v zásadě nic nevěděl. Snad jen to, že za monarchie jsme tam měli svoje válečné loďstvo a díky hyperinflaci  v minulosti přijali západoněmeckou marku, takže dnes platí eurem, i když jako stát nejsou řádným členem Eurosystému.

Cesta autobusem do Černé Hory v péči osvědčené CK Adventura trvala skoro 24 hodin a euroskeptici si v praxi mohli připomenout dobu, kdy jsme ještě nepatřili do Schengenského prostoru a na každé hranici probíhala jak pasová, tak i celní kontrola, takže prakticky kontroly čtyři. Mimo státy, které člověk na cestě očekává, do Dubrovníkem ještě na chvíli (asi necelých 10 km) zavítá do Bosny a Hercegoviny, potom se zase vrátí do Chorvatska, až ho konečně přivítá hranice s Černou Horou.  Po celou dobu jsme našli svoje útočiště v přímořské Budvě.
Z pevnosti celkový pohled na Budvu

Ty menší lodě čekají na zákazníky

Trochu větší a hlavně nákladnější
Noční přístav v Budvě

Uličky Budvy v noci
Nad Kotorským zálivem
Délka jednotlivých cyklistických tras každý den byla v rozsahu 40 až 50 km, pochopitelně ti zdatnější na silničních kolech denně hltali i 80 km. Vzhledem k hornatému pobřeží etapy byly kopcovité a denně jsme běžně nastoupali i 1.000 výškových metrů. S podporou autobusu však šlo trasy orientovat tak, že trasy vedli převážně k moři. K jízdě jsme volili převážně opuštěné a nepoužívané silničky, které pomalu a jistě zarůstají, ale zejména pro MTB představovali ideální trasu. Díky rychlé výstavbě nových komunikací jsme se dostali také pod lžíce místních rypadel, které silnice napřimují nebo budují nové komunikace. 


Pohled z NP Lovčen na zátoky

Do přístavu v Kotoru zajíždějí i tyto paneláky
 Zdejší příroda je opravdu nádherná a Černohorci se o ni taky viditelně hezky starají. Co mě potěšilo méně je obrovský investiční boom (pochopitelně hlavně u moře), takže asi brzy si svoji zemičku zastavějí. Mimořádně hezká je Boka Kotorská (UNESCO), soustava čtyř mořských zálivů (Risanského, Tivatského, Hercegnovského a Kotorského) v nejužším místě jen 350 m široký. Dále jsme navštívili pohoří Lovčen, poloostrov Luštica a NP Skaderské jezero, které je už z jedné třetiny v Albánii. 
Vplutí lodí do zálivu hlídaly pevnosti (zde Mamula)
Další pevnost, později vězení

Modrá jeskyně - náš cíl výletu na loďce

Idyla v obci Krasiči
Na poloostrovu Loštica


Město Stari Bar

Stari Bar

Asi nejstarší olivovník v Evropě (přes 2000 let v obci Mirovica)

Řeka Crnojeviča - začátek Skaderského jezera
Řeka Crnojeviča o kus dál

Sjezd k obci Vinpazar

Za 8 € brambor se špenátem sice málo, ale pstruhy hned dva.

Když se autobus cyklistů vrhne na vzorky pršutu
Cestou není nouze o typické černohorské produkty, zejména pršut (hlavně v okolí vesničky Njegoši), mořské nebo sladkovodní ryby, kravské, ovčí či kozí sýry, dobré červené víno či populární rakiji. 

Pro většinu účastníků tohoto zájezdu byla Černá Hora velkým a moc příjemným překvapením. Velmi srdeční lidé vám na každém kroku dávali znát, že jsou opravdu rádi, že jsme se sem vypravili. A jízda na kole je pro ně spíš taková trochu bláznivá vrtocha, protože opravdový Černohorec se drží jedné zásady svého desatera: "Ve stínu je spása - z odpočívání ještě nikdo neumřel."

Žádné komentáře:

Okomentovat