Manželka si dlouho přála uskutečnit výlet parníkem z Praha na Slapy. Protože tyto výlety Paroplavba dělá jen o víkendech, pořád se to tak nějak nehodilo a stále bylo více jiných akcí, které dostávaly přednost. Až tak jednou po covidu mi oznámila, že tuto sobotu jede. A jestli chci, že mohu jet s ní. Předpověď počasí slibovala hezké počasí, a tak jsem se odhodlal jet také.
|
Jedno z prvních a nejmenších zdymadel v pražských Modřanech |
Stejný nápad mělo ale více lidí a tak se historický kolesový parník Vltava z roku 1940 (mimochodem i kulturní památka ČR) od rána rychle zaplňoval. Náš průvodce plavbou, který po celou cestu komentoval všechny zajímavosti okolí i související záležitosti, tvrdil, že si za celou dobu spolupráce se společností nepamatuje takovou hojnou účast.
Cestující byli rozděleni na dvě skupiny – ty co měli zaplacenou „plnou penzi“ a po celou plavbu nevycházeli na palubu, protože jim neustále něco nosili a nás normální cestující, co jsme se spíše kochali a užívali si vzácného letního sluníčka. Také my jsme měli možnost si nápoje a jídlo podle jídelního lístku objednat. Co nás hodně překvapilo, to byly opravdu příznivé ceny, jak za jídla, tak nápoje, které si Paroplavba účtuje.
|
Klaustrofobie uvnitř zdymadla se nenosí (Vrané) |
|
Blíží se zdymadlo ve Štěchovicích |
Parník Vltava pluje čtyři hodiny tam po trase Modřany, Zbraslav, Vrané, Davle, Štěchovice do Třebenice pod Slapskou přehradou. Na místě má dvouhodinovou přestávku, ale bohužel je to v dost nešťastném a opuštěném místě, kde není celkem nic vidět. Jinak cesta je to zajímavá, hlavně když k tomu dostanete zasvěcený výklad.
|
Zdymadlo ve Štěchovicích |
Nejzajímavější mi připadal soutok Vltavy a Sázavy u Davle. Obě řeky se tam na 78,3 km spojují a jejich vody se mísí. Vltava je většinou krásně průzračná, Sázava přitékající zprava má naopak jílem zakalenou vodu. Okolí řeky je plné míst, které jsou spojené s začátky trampingu u nás, např. vyhlášená osada Ztracenka. Vidět tato místa od vody je zajímavý zážitek.
Každé projetí zdymadla je také krásný zážitek. Přitékající voda zvedá loď uvnitř kamenného koryta o několik desítek metrů. Navíc na horním toku se musí demontovat kabina našeho parníku, abychom projeli pod mosty. Také kormidelník se musí hodně sehnout, aby se pod most naše loď vešla.
|
I kormidelník se musel pod mostem sehnout. |
Na konečné vystupujeme a jdeme do kopce asi jeden kilometr do obce Třebenice. Tam ale otevřeno nic není. Prohlížíme si hráz Slapské přehrady a míříme na „horní“ přístaviště, kde funguje malá hospůdka s předzahrádkou. Odměňujeme se nanukem a kávou a po chvilce míříme zpět k naší lodi.
|
Po 4 hodinách plavby v cíli pod hrází Slapské přehrady |
Cestou zpět je už není catering tak náročný, množství nabízeného jídla se snížilo na rozumnou úroveň, o to více dochází na sekty a tichá vína. V poklidu se pohodovou plavbou za 3,5 hodiny vracíme do podvečerní Prahy. Díky za super výlet.
Žádné komentáře:
Okomentovat